Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældrepartnerskab

Forældre som en ressource.
Et godt samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale skaber sammenhæng i børns liv på tværs i børnehuset Bryggen.
Et godt samarbejde øger både det pædagogiske personales og forældres indsigt i barnets liv, og det skærper opmærksomheden omkring barnets perspektiver.
Det skaber trivsel, læring, udvikling og dannelse for det enkelte barn.

Ved den daglige udveksling af viden når forældre afleverer og henter børnene i Børnehuset Bryggen er vigtigt i den løbende dialog og udveksling omkring barnets daglige trivsel.
Den daglige udveksling kan være særlig vigtig for at skabe sammenhæng mellem hjem og børnehuset Bryggen og opbygge en tillidsfuld relation.

Derfor har vi valgt at børnene bliver afleveret/afhentet 3 forskellige steder alt efter hvilket team de er en del af. Sæler, Isbjørne og Ørne.
På den måde bliver aflevering, et barn til en voksen og det betyder at barnet får fuld opmærksomhed i overgangen fra hjem til Børnehuset Bryggen.

Efterhånden som børnene bliver ældre oplever de, at de er dem, der siger farvel til deres forældre og ikke omvendt.

Dette gør aflevering og afhentning meget lettere i hverdagen.

Modtagelse.
Barnets modtagelse og tilknytning til voksne og andre børn er en situation, hvor der foregår en gensidig videns udveksling om barnet og det pædagogiske læringsmiljø, barnet skal være en del af.
Her er forældrenes viden om barnet en væsentlig forudsætning for den gode modtagelse.
Vi udviser interesse for barnet og familien og bruger tid på at lære familien at kende, så opbygger vi en tillidsfuld relation mellem os og jer forældrene.

Digital kommunikation
Digital kommunikation (AULA) er med til en hurtig måde at kommunikere med forældre både individuelt og kollektivt.
Billeder, flm og lyd er efterspurgt blandt forældrene, da det giver et konkret indblik i barnets hverdag og et afsæt for dialog med barnet.

Tværfagligt samarbejde
Forældresamarbejdet kan også involvere andre fagprofessionelle, hvis et barn fx pga. sprog, motorik eller forhold i hjemmet kræver særlig opmærksomhed og støtte.
I dette tilfælde kan forældre og børn have behov for, at pædagogisk personale er med til at skabe sammenhæng imellem de forskellige fagligheder.

Dette vil altid foregå med samtykke fra forældre samt forældre vil blive meddelagtiggjort.

Individuelle forældresamtaler
De individuelle forældresamtaler er en anledning til at få mere information om barnets situation derhjemme og tage spørgsmål op, som er påtrængende for forældrene at have dialog om.
I samtalerne er der tid til, at forældrene får vigtig viden om barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Forældre og pædagogisk personale har muligheden for at drøfte udfordringer eller bekymringer om barnet.

Det er altid muligt at bede om en samtale omkring barnets situation hjemme eller i Børnehuset Bryggen.

Sammenhænge mellem hjem og skole/SFO/ fritidshjem
Ligesom ved modtagelse har Børnehuset Bryggen et øget for ældresamarbejde omkring børnenes overgange til SFO/ fritidshjem og skole.
Samarbejde omkring disse overgange er en vigtig del af det at skabe sammenhæng mellem børnenes livsverdener.
Når koblingen mellem barnets livsverdener styrkes, skaber det tryghed og gen kendelighed for barnet